Marc Chagall (1887-1985) – Esquisse pour l’Oiseau de Feu de Stravinsky (Скица за Огнена птица на Стравински)
500.00 лв.
Описание
АВТОР
Marc Chagall (1887-1985)
ЗАГЛАВИЕ
Esquisse pour l’Oiseau de Feu de Stravinsky (Скица за Огнена птица на Стравински)
ТЕХНИКА
Литография
ПОДПИС
Не
ГОДИНА
1965
ИЗДАНИЕ
Литографиран от Charles Sorlier.
Отпечатано от Imp. Mourlot, Paris.
СЪСТОЯНИЕ
Добро
ВИСОЧИНА
33см
ШИРИНА
26см
ДЪЛБОЧИНА
0,1см
ПРОДАВА СЕ С РАМКА
Не
СТРАНА НА ПРОИЗХОД
Франция
ИСТОРИЯ НА ПРОИЗХОД
Закупена от NCAG
ДРУГО
Този дизайн е използван за портфолиото от 1965 г. на “Таванът на Парижката опера”. Това издание е публикувана от Андре Саурет, за да отпразнува завършването на тавана на Парижката опера с картините на Марк Шагал през 1964 г. Портфолиото показа няколко проби водещи до крайния дизайн.
Автор
Марк Шагал (Marc Chagall)
Той е един от малкото художници, излагали в Лувъра приживе. Марк Шагал е псевдоним на Мойше Захарович Шагалов, руски и френски художник от еврейски произход. Един от предшествениците на сюрреализма. Шагал е роден в град Витебск, Руска империя (понастоящем Беларус) през 1887 г. и е най-голямото от 9 деца. През 1905 г. се записва в престижното художествено училище на Юрий Пен, където учи 2 години. Впоследствие заминава за Санкт Петербург, който по онова време е столицата на Русия и център на артистичния живот на империята. Там Шагал първо учи в художествената школа Общество за насърчаване на художественото изкуство, чийто директор тогава е Николай Рьорих. През 1910 г. за пръв път посещава Париж, където се потапя в живота на интелектуалните среди, запознава се с Гийом Аполинер, сприятелява се с поета Блез Сандрар и живее в “Ла Рюш” с Модиляни, Сотин, Леже и Липшиц. През 1912 г. представя свои картини в Салона на независимите в Париж, а през 1913 г. – в Амстердам. Първата му самостоятелна изложба – през 1914 г. в Берлин, има много голям успех. През същата година Шагал се връща във Витебск и има намерение да остане там само три месеца, но е принуден да остане 10 години заради избухването на Първата световна война и Октомврийската революция. През 1915 г. се жени за Белла Розенфелд, а година по-късно се ражда дъщеря им Ида. От 1923 г. той заживява във Франция. В Париж започва да прави илюстрации към книги, сред които „Мъртви души“ на Гогол, „Басните“ на Ла Фонтен и Библията. През 1937 г. Шагал получава френско гражданство. Поради започването на Втората световна война и нарастващия антисемитизъм единственото спасение за Шагал е да напусне Франция и така през 1941 г. заминава заедно със семейството си за Ню Йорк. През 1942 г. синът на Анри Матис – Пиер, представя изложба на Шагал в своята галерия в Ню Йорк. През 1944 г. Белла умира вследствие на вирусна инфекция и Шагал не е в състояние да рисува в продължение на месеци. Впоследствие образът на Белла започва да се появява често в творбите му. През 1947 г. Шагал се връща във Франция и отива да живее на Лазурния бряг, където вече са се установили и други художници – напр. Матис и Пикасо. През 1963 г. Шагал посещава Вашингтон. Откриват се негови изложби в Токио и Киото. Френският министър на културата Андре Малро го кани да изрисува тавана на Националната опера в Париж. Той също така е автор на 2009стенописа във фоайето на Операта във Франкфурт на Майн и на витражите в северния неф на катедралата „Сент Етиен“ в Мец. През 1973 г. Шагал отива в СССР по покана на съветското Министерство на културата. Тогава посещава Москва и Ленинград и подарява свои картини на Третяковската галерия и на Музея за изобразително изкуство “А. С. Пушкин”. През 1977 г. творецът е награден с най-голямото френско отличие – Ордена на почетния легион. Негови изложби са представени в Лувъра през 1977–1978 г. (в противоречие с правилото Лувърът става домакин на изложба на все още жив художник). През 1997 г. е открита първата изложба на художника в Беларус. В края на 1950-те год. усвоява трудното изкуство на витражите и създава многобройни витражи на различни места по света, като например катедралата в Мец (1958–1960 г.), синагогата на Хадаса в Медицинския център на Еврейския университет в Ерусалим (1960–1961 г.), сградата на ООН в Ню Йорк и Института за изкуство в Чикаго (1977 г.). Витражите са сред най-важните творби на Шагал. Стъклото му дава възможност да изрази желанието си за създаване на интензивни и жизнени цветове, но и в допълнение към това то си взаимодейства с естествената светлина – пречупваща се и непрекъснато променяща се. Шагал е сред малцината художници, излагали свои творби в Лувъра приживе заедно с Жорж Брак, Салвадор Дали, Пабло Пикасо и Едгар Дега. До последния си ден Марк Шагал работи по картини, мозайки, витражи, скулптури и керамики. На 28 март 1985 г. 97-годишният художник, след като е прекарал цял ден в студиото си, умира в асансьора, „летейки“, както преди време му е предсказала циганка и както често се е изобразявал в картините си.